Ti tubing
Butted making machine 1. 2.
Butted making machine 3.
Making a butted tube
I have posted a few times about the advantage of making Ti or steel bike through an order system. That is from the reason for the meaning of tubing design. Most bike manufacturers provide their bikes only with several sizes (It is because they depend on a mass production system.). However for example, if you say “comfortable”, the feeling should be different by each rider.
As for bike frame design, I think it needs a certain level of tubing design to fit more with the rider (Size and some measurement of tubes for a frame are not decided by tubing design, but by fitting.). It is actually difficult for carbon tubing for each rider, but it is possible for Ti tubing and steel tubing. Therefore, by tubing design, the feature of the frame is shaped. This is different from a story about the difference of materials. For example, steel frame is said to be comfortable. But it is the only case that the frame has a good tubing combination. If you have a steel bike with a bad tubing combination and think “Oh this is the comfort of steel bikes.”, you might not correctly understand it in a way. Therefore, tubing design is a significant process for frame making.
オーダーシステムを通してチタンあるいはスティールフレームを作ることの利点について何回か投稿してきたが、それはチュービング設計(あるいは選択)の重要性という観点からである。ほとんどのバイクメーカーは何種類かのサイズの違いだけでバイクを提供している。(それは彼らが大量生産方式に則っているからであるのだが。)しかし、例えば、誰かが”快適”に乗りたいと言ったとする。しかしその快適さの感覚は人によって異なる筈である。
バイクフレームの設計においてはそのサイズの違いだけでなく、ある程度のチュービング設計をカスタマーごとにする必要があると私は考える。(サイズや幾つかのチューブの寸法はフィッティングによって決まる、チューブデザインによってではない。)カーボンチューブで一人一人のためにそれをするのは難しいが、チタンやスティールでは可能である。つまり、チュービングデザインをすることによりそのフレームの特性が決まるといってもよい。これは材料の違いによるという話とはまた異なる。例えば、スティールは快適だと言われているがそれは、きちっとチュービングの選択がされている場合のみの話である。単に安い鉄フレームのバイクに乗って、”ああこれが鉄の快適さなんだね。”と思うのはある意味勘違いしていると言えるかもしれない。それだけにチュービング設計はフレーム作りにおいて重要なプロセスと言える。
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