KUALIS

KUALIS

January 12, 2011

Road bike of my wife - 妻のハンドメイドロードバイク








This is my wife's steel road I made last year. She used to ride a road bike of a manufacture, but it didn't fit well. So I decided to design and make a new one for her. I chose the material first, steel. Steel is a good material for her riding style and makes her comfortable.
There was a problem in the process of design. That was the top tube (TT) had to be shorter because her arm length was shorter than average women. That is to say, it was a bit hard to adjust the relation among TT length, head angle, and seat angle.
However, I could manage the problem and make a pretty light weight frame, finally. (Actual frame weight is 2.9lbs(1.3kg))
This time, I did everything not only design and manufacturing, also painting.
去年作った妻のロードバイクです。元々、あるメーカーのバイクに乗っていたのですが、イマイチフィットしませんでした。そういうわけで、彼女にジャストフィットなロードバイクを作ろうと思い立ちました。
材料はスチール、彼女のバイクとしてはgood choiceでした。 
ただ、設計の段階で一つ問題がありました。というのは、彼女は一般的な女性よりも腕が短いのでトップチューブの長さをかなり短くしなければならなかったことです。トップチューブを短くし、かつフロントセンター(BB中心からフォークのアクスル中心までの距離)を十分に確保する必要がありました。(フロントセンターが短すぎるとペダルを水平位置にしハンドルを切った際に、つま先が前車輪に引っかかる。) 要するに、トップチューブ長とヘッドアングルとシートアングルの関係を調整するのに少し手間取りました。しかし、最終的には上手く調整し、フレーム重量も1.3kgとかなり軽く仕上げることが出来ました。ちなみに、今回はペイントまで全て自分で行いました。

No comments:

Post a Comment