Tacking is the first welding process after cleaning a tube set. We set the tube set on a frame jig and tack it. There are several ways to weld a frame. In Seven, we tack the whole tube on a jig. Probably, in some frame manufacturers, they weld each front part and back end separately.
We cannot say which is better. Frame alignment accuracy doesn't depend on the way. Anyway, after tacking, we lock (long tacking) the joint parts of the frame because we don't want the tube to move by welding.
However, there is a careful point to lock the joint parts. That is I have to weld with paying attention some stress which the tube will have in a frame. By welding, sometimes tubes have a lot of stress in a frame, but you cannot see it. It sometimes causes a crack after lots of riding.
So I always give a stress-free spot in a frame. I do not lock all of the joint part of the frame right before welding. That is my way of tacking and lock a frame.
仮付けはチューブセットのクリーニングの後の最初の溶接過程である。フレーム冶具上にチューブをセットし仮付けする。幾つかのショップでは、恐らくフロント部分とリア部分を別々に仮付けして溶接するところもあるだろう。どちらが良いとは言い切れない。フレームのアライメントに関してはその溶接方法にはよらない。ともかく、仮付けの後はそのフレームのジョイント部分を固定(仮溶接)する。溶接中にチューブが動かないようにするためである。
しかし、ジョイント部分を固定するに当たって注意点がある。それは溶接した後にチューブ上に生じるストレスに意識を払いながら溶接しなければならないことである。これは外からは見えない。そのストレスが大きいと後にクラックの原因となりうる。
そのストレスを防止するためにいつも、”逃げ”の部分を必ずつくるようにしている。すなわち、全てのジョイント部分を最初から固定しない。それが自分の仮付けと固定(仮溶接)の方法である。
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