+0.003 (0.075mm)
+0.002 (0.05mm)
By welding, Ti tubing has any distiortion as I posted before.
On the other hand, for welding steel, the amount of distortion is small. It is easier to manage the alignment than Ti.
Even for brazing, the distortion on steel tubing gets smaller since silver brazing is popular style these days (luged). Also steel is easy manufacturing material. But it is more difficult to weld and manage Ti tubing in that sense. So I think that is one of the reasons many builders use steel, not Ti as bike frame material.
溶接によってチタンチュービング上に歪み(狂い)が生じる話をちょっと前にした。
一方、スティールに関してはどうかというと、比較的その狂い度は小さくなる。アライメントの調整がチタンに比べて断然しやすい。
ロウ付けにしても、最近はシルバーを使用してのロウ付けがポピュラーであるので(ラグド)、以前(真ちゅうロウ)に比べてやさしくなってきている。
スティールはまた加工がしやすい材料でもある。チタンはそういった意味でも溶接が困難である。
チタンを扱うビルダーさんが少なく、スティールを使用するビルダーさんが多いのもこういった理由もあるからだと思う。
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