I show a comparison for typical steel and Ti tubing about the weight and stiffness at the joint parts . I take steel (Columbus ZONA) and Ti 3-2.5 as today's example.
Ti - TT (D35/ t0.96), ST (D35/ t0.96), DT (D35/ t0.96), CS (D22/ t0.89), SS (D19/ t0.68)
Steel - TT (D28.6/ t0.7), ST (D28.6/ t0.8), DT (D31.7/ t0.7), CS (D22/ t0.7), SS (D16/ t0.7)
1. TT - Steel has -8% stiffness and +6% weight. (compare to Ti)
2. ST - Steel has +4% stiffness and +21% weight.
3. DT - Steel has +14% stiffness and +18% weight.
4. CS - Steel has +51% stiffness and +41% weight.
5. SS - Steel has +33% stiffness and + 52% weight.
Theses numbers are at the joint of the frames. If you make these two frames, steel one is much stiffer and stronger than Ti, but heavier instead (around the joint).
It is a key point to think about the stiffness and weight to design a frame for each customer.
スティールとチタンチュービングの剛性と重量比較の一例。(チューブのジョイント部分)。今日の例として、スティール(コロンバス、ZONA)、チタン(3-2.5)の比較。
(上記参照)
これらの数値はジョイント部分である。もしこれら2台のバイクを作った場合、スティールのほうがより強く、剛性があるが、同時により重いものになる。
カスタマーに応じたフレームの剛性と重量について考える事は、カスタマーにあったフレームをデザインする上で一つのキーポイントになる。
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